latinica  ћирилица
12/06/2018 |  14:08 ⇒ 16:31 | Аутор: СРНА

Чичић: Цијена горива у БиХ посљедица цијене на свјетском тржишту

Професор на Економском факултету Универзитета у Сарајеву Мурис Чичић изјавио је Срни да благо повећање цијена горива у БиХ није посљедица усвојених акциза на гориво, већ раста цијене барела нафте на свјетском тржишту, напомињући да БиХ и даље има најнижу цијену горива у Европи.
Мурис Чичић (Фото: informativa.ba) -
Мурис Чичић (Фото: informativa.ba)

- Цијена нафте је у посљедњих неколико мјесеци порасла на свјетском тржишту и то неколико пута и досегла је цијену од 80 долара по барелу, а директна је посљедица да је и код нас гориво поскупило три, четири пута. Међутим, БиХ и даље има најјефтиније гориво у Европи - истакао је овај економски стручњак.

На питање како коментарише протесте грађана и блокаде саобраћајница због повећања цијене горива, Чичић је рекао да економски и логички не разумије у чему је ствар и напоменуо да се на свјетском тржишту мијењају цијене комодити, берзанских роба у коју спада и нафта и оне стално иду горе-доле.

- Неко је грађане "подигао", али то је у оквиру свих ових акција, разних лажних вијести, друштвених мрежа гдје свако може да одржава хаос и загријану ситуацију, а има и страног утицаја - сматра Чичић.

Он је подсјетио да је до прошле године и шећер поскупио двоструко и да нико није дизао буне и упитао да ли се власници аутомобила који протестују солидаришу са њемачким власницима аутомобила гдје је најскупља цијена горива.

- То што су цијене најниже у Европи је добро и то би требало сачувати. Видим да се са ових протеста тражи интервенција државе. Када је држава интервенисала у цијене горива или било чега онда је тога нестајало или су још више расле - упозорио је Чичић.

Он је поручио да држава не смије да одређује, лимитира или се "петља" у цијену, већ да се то ради на тржишту.

- Када је држава интервенисала задњи пут, 1983. године, имали смо редове аутомобила, па смо чекали бензин читав дан, па имали пар, непар. То је централно-плански начин одређивања цијена. Не смије се држава петљати - поновио је Чичић.

Он сматра да ће цијена нафте пасти на свјетском тржишту, па ће онда пасти и цијена горива у БиХ.

На питање како коментарише изјаву министра спољне тргвине и економских односа БиХ Мирка Шаровића да превисоке цијене горива нису изненађење, јер је то након повећана акциза било очекивано, те да једино ентитетске владе могу утицати на смањење цијене горива, Чичић је одговорио да "политичари морају нешто рећи да би задовољили народ, јер иду избори и они говоре оно што народ воли да чује".

Он је напоменуо да акцизе имају своју намјену, јер пуне дио буџета, али нису главни узрок повећања.

- Главно повећање је што је порасла цијена барела нафте на свјетском тржишту и на то може утицати само Саудијска Арабија, Русија, САД, као највећи произвођачи нафте - појаснио је овај економски стручњак.

Он каже да ће се можда догодити да владе смање цијену горива за неколико фенинга, да се покажу као заштитници грађана.

- Али грађани треба да схвате да им је боље да им се држава не петља у цијене - поновио је Чичић.

Он сматра да се овдје не ради о сиромашним категоријама становништва, јер те категорије којих има између 20 и 30 одсто у БиХ, не возе аутомобиле.

- Мислим да власници атомобила могу поднијети ово мало повећање цијена - рекао је он.

Ако би дошло до "дивљања цијена" на свјетском тржишту, упозорио је Чичић, онда би то постала глобална криза и онда би сви отишли у рецесију.

- Ипак, мислим да до тога неће доћи - закључио је професор Економског факултета у Сарајеву.