27/09/2017 |  13:42 ⇒ 13:42 | Аутор: РТРС

Шта крије Зеландија, осми Земљин континент?

Зеландија, чија је површина око пет милиона квадратних километара, посебним континентом проглашена је почетком године, пошто су научници открили да испуњава све неопходне критеријуме.
Нови континент Зеландија (Фото:  Nick Mortimer et al, doi: 10.1130/GSATG321A.1.) -
Нови континент Зеландија (Фото: Nick Mortimer et al, doi: 10.1130/GSATG321A.1.)

Ријеч је о специфичној геологији, надморској висини изнад околине и кори која је дебља од обичног морског дна.

Некада је била дио древног суперконтинента Гондване, који се распао прије око 180 милиона година, а вјерује се да се Зеландија одвојила од Аустралије и Антарктика око 100 милиона година касније.

Двомјесечна научна експедиција сада је открила око 70 милиона година старе тајне Зеландије, скривеног континента у Јужном Пацифику.

Бушењем морског дна на шест различитих локација, на дубинама већим од 1.250 метара, научници су сакупили више од 8.000 примјерака и стотине фосилних врста и забиљежили историјске промјене у географији, вулканизму и клими Зеландије.

Са више од 90 одсто територије испод површине воде, континент обухвата острво Лорд Хау на источној обали Аустралије, француску територију Нове Каледоније и Нови Зеланд.

Научник Џералд Дикенс а америчког Универзитета Рајс рекао је да је откриће микроскопских шкољки, организама који су живјели у топлим плићацима мора, показало да су се географија и клима Зеландије у прошлости драматично разликовале.

Експедиција је пружила увид у геолошке промјене Земље, укључујући и промјене кретања тектонских плоча Земље, промејне у циркулацији океана и глобалној клими.

Велике географске промјене у сјеверној Зеландији, која је приближно исте величине као Индија, омогућавају претпоставке за разумијевање питања попут оног како су се биљке и животиње рашириле и еволуирале у Јужном Пацифику.

Извор: Спутњик