latinica  ћирилица
09/08/2017 |  16:44 ⇒ 16:48 | Аутор: РТРС

Институције БиХ троше јавни новац масовним кршењем закона

Нетранспарентно запошљавање по основу уговора од дјелу, непримјерене накнаде, неправилности у процесима јавних набавки, нерационално кориштење служебних аутомобила, само су неке од замјерки које је Канцеларија за ревизију институција БиХ утврдила контролишући рад буџетских корисника на нивоу БиХ у прошлој години.
Извјештаји (фото: capital.ba) -
Извјештаји (фото: capital.ba)

Ревизори су посебно скренули пажњу на нетранспарентну политику запошљавања и унапређења у институцијама БиХ наводећи да су буџетски корисници запошљавали раднике на одређено вријеме више пута по три мјесеца, чиме су избјегавали обавезу спровођења јавног конкурса.

Утврдили су да ни у 2016. години нису донесена јединствена правила и процедуре у погледу ангажмана путем уговора којима би се дефинисало на који начин се ангажују особе по уговору о дјелу, за које врсте послова, те који су критерији за висину накнада.

"Ангажман особа по основу уговора о дјелу врши се крајње нетранспарентно, без јасно дефинисаних правила и процедура у погледу самог ангажовања, висине накнаде, трајања уговора, извјештавања о обављеном послу. У појединим институцијама је уочено како се путем уговора о дјелу ангажују запослени након пензионисања као и особе које су у сталном радном односу у институцијама БиХ (државни службеници). У великом броју институција су уговорене непримјерено високе накнаде узимајући у обзир опсег послова за које је извршен ангажман“" наводи се у извјештају ревизора о главним налазима и препорукама за 2016. годину.

Ревизори су навели да су процеси јавних набавки и запошљавања најризичнији процеси када је у питању корупција и превара.

Као један од примјера нетранспарентних набавки истакли су да се приликом креирања техничких спецификација које се односе на предмет јавне набавке често наводе карактеристике за које уговорни орган нема рационално објашњење зашто су оне важне и уврштене у спецификацију, а што има за посљедицу ограничење конкуренције на једног добављача или у најбољем случају више добављача који су дио исте дистрибутивне мреже у БиХ.

"У пракси се показује да у случају када уговорни орган креира тендерску спецификацију на начин који преферира одређену марку или тип предмета набавке, иако у самој тендерској документацији не наводи назив произвођача, него то врши путем детаљног описа предмета набаве, није реално очекивати да се оствари циљ због којег се набавка и спроводи, а то је најефикасније кориштење јавног новца. То је највише изражено при набави возила и информатичке опреме", истиче се у извјештају.

Ревизори су скренули пажњу и на нерационално кориштење службених аутомобила. Тако су утврдили да се службена возила у институцијама БиХ користе 24 сата дневно, без јасних критеријума.

"На путном налогу се не уписује почетно и крајње стање бројила возила, дневне евиденција о релацијама нису уредне, на путним налозима се не уписује точење горива, евидентиране су значајне километраже дневне локо вожње, не поштују се интерне процедуре код оправка и сервисирања возила, службена возила користе се 24 сата дневно без јасних критерија који дефинишу", истиче се у извјештају.

Канцеларија за ревизију институција објавила је и извјештај о финансијској ревизији буџета институција БиХ за 2016. годину у којем је исказала мишљење са резервом, како на финансијски извјештај, тако и на усклађеност активности, финансијских трансакција и информација са законима и прописима којима су регулисане.

Извор: Капитал.ба