17/01/2016 |  16:20 | Аутор: Агенције

Мистериозни свемирски сигнал дошао од комета, а не од ванземаљаца

Амерички астроном Џери Ехман открио је 15. августа 1977. године нешто што је цијелу астрономску заједницу збунило, а многе увјерило да људи нису сами у свемиру.
Радио-телескоп „Велико уво“ (Фото: bigear.org) -
Радио-телескоп „Велико уво“ (Фото: bigear.org)

Био је то космички радио сигнал, који је био толико снажан да се испрва сматрало да је у питању пресретнута ванземаљска комуникација. Ипак, научници сада дају другачију теорију – извор сигнала су комете.

Популарно назван Wow! сигнал потекао је од двије комете 266П/Кристенсен и П/2008 Ј2 (Гибс) док су пролијетале кроз подручје које је ослушкивао, сада већ из употребе повучени, радио-телескоп „Велико уво“ са Универзитета Охајо.

„На ову идеју сам дошао док сам се возио у колима. Случајно ми је пало на памет да ли би небеско тијело, које се довољно брзо креће, могло да буде извор сигнала“, објаснио је астроном Антонио Парис за часопис Њу сајентист.

Свемир је препун је сталне буке, што значи да ће само најснажнији сигнали бити у стању да буду ухваћени телескопима на Земљи и њеној орбити. А прије скоро 40 година, телескоп „Велико уво“ снимио је сигнал толико јак да је Ехман знао да је наишао на нешто невјероватно.

Телескоп је снимио 72 секунде сигнала прије него што га је изгубио, а двије различите вриједности њихових фреквенција су предложене - 1.420,356 и 1.420,4556 мегахерца. Невезано за то која је прецизнија, бројка од 1.420 мегахерца одговара дужини таласа од 21 центиметара, познатијој као Водоникова линија.

Они који су тражили ванземаљску комуникацију сматрали су је повољним мјестом за потрагу, јер је она једна од главних фреквенција на којој атоми водоника, једног од најраширенијих елемената у свемиру, апсорбују или емитују енергију.

Ипак, Ехман није желио да закључује без чврстих доказа. Он и његове колеге сматрале су да је извор сигнала негдје у сјеверозападном збијеном звјезданом јату Мезије 55, близу Чи-Стрелац звјездане групе у сазвијежђу Стријелац.

Ништа слично од тада није снимљено, а сада астроном Парис објашњава да су сигнал највјероватније створили пространи облаци водоника које је ослободио пар комета док су пролазили кроз радијус који је надгледао телескоп „Велико уво“.

Још једна чињеница која иде на руку новој теорији јесте што се 1977. године, када је сигнал откривен, није знало за постојање ове двије комете што објашњава зашто никоме није пало на памет да именује небеско тијело као извор сигнала.

Да би тестирао идеју, Парис је предложио да се исти регион свемира надгледа када се комете врате, што ће бити 25. јануара 2017. и 7. јануара 2018. године. Анализа водониковог сигнала комета откриће да ли је био у праву.

Цјелокупно истраживање и теорија биће објављена у "Journal of the Washington Academy of Sciences".