latinica  ћирилица
27/08/2015 |  13:51 | Аутор: СРНА

Шведска најсигурнија земља за вожњу

Шведска је најсигурнија земља у области саобраћаја - на сто хиљада становника у удесима, у просјеку, гину свега три особе.

Шведска политичка агенда "Вижн зиро" усвојена је 1997. године и њен циљ је да створи аутомобилски саобраћај без људских жртава.

Пема подацима Свјетске здравствене организације, у Шведској гине далеко најмање људи на цестама.

Њемачка, која се сматра поприлично сигурном земљом када је у питању саобраћај, има лошије резултате - на њеним путевима гине у просјеку скоро пет особа на 100.000 становника.

У поређењу са другим земљама, темпо путовања шведским цестама је опуштенији.

На путевима изван насељених мјеста у Шведској ограничење брзине је 80 километара, а на ауто-путевима 120 километара.

Стручњаци кажу да Швеђани ријетко када возе брже од 110 километара на сат.

Шведска је позната и по количини замки за пребрзе возаче. Широм земље постављено је 1.500 камера које контролишу брзину.

Све док возачи поштују ограничење брзине, већина камера биљежи њихову брзину због статистике, али полиција не издаје казне.

Ако се просјечна брзина кретања на некој саобраћајници повећа, они који крше правила добијаће казне све док се просјечна брзина не врати у нормалну. А казне су високе - од 150 до 250 евра.

Посљедњих година Шведска је много уложила у саобраћајнице. На путевима ван насељених мјеста између саобраћајних трака постављене су физичке баријере које је много теже прећи него традиционалну бијелу линију.

Само та мјера смањила је број несрећа чак за 90 одсто!

У сваку пету саобраћајну несрећу у Шведској био је уплетен неко ко је конзумирао алкохол. Зато је 90.000 аутобуса, камиона и таксија опремљено "алкохолним бравама".

То значи да возач не може покренути возило прије "пухања" у њу. Покаже ли се да у даху има алкохола, аутомобил је немогуће "упалити".

Допуштена количина алкохола у крви је 0,2 промила. А то је ниво чаше пива.

Правило је јасно - "или пијеш или возиш". Не може и једно и друго, наводе шведски саобраћајни стручњаци.