latinica  ћирилица
ЕУ И МИ | 22/05/2015 | 20:44

Систем координације о европским питањима (ВИДЕО)

Механизам координације је један од услова за наставак придружења БиХ Европској Унији. Да би домаће законе ускладили са европским треба усвојити Програм интегрисања и дефинисати приоритете. За испуњавање ове обавезе из Споразума о стабилизацији и придруживању са Европском Унијом који треба да ступи на снагу првог јуна потребно је да политичко опредјељење које су потписали представници странака буде проведено у пракси.

Ефикасан механизам координације је јасно дефинисан начин рада свих нивоа власти у ускладјивању домаћег са правом Европске Уније те усаглашено преговарање са ЕУ што би значило да се говори једним гласом. Напредак је условљен реализовањем овог питања које су имале све државе током придружења, али је у сложеним системима много теже доћи до рјешења.

"Очекујем да механизам координације буде усвојен веома брзо и мислим да ће бити веома близу онога што је јавности познато као рјешење“, изјавио је за РТРС Игор Црнадак, министар иностраних послова Босне и Херцеговине. Министар Црнадак је рекао да би требало оставити да се финална подешавања десе у наредним данима и седмицама и да се добије рјешење.

Успостављање механизма координације између различитих нивоа власти био би први конкретан корак у провођењу новог европског приступа. Европску перспективу могло би приближити и недавно преузимање предсједавања комитетом министара Савјета Европе од Белгије, државе која ,такође, има, сложено уредјење.

“Прије 20 година било је готово немогуће замислити да ће Босна и Херцеговина преузети предсједавање Савјетом Европе, а Србија предсједавање ОЕБС-ом,а сада је то могуће.Људска права, демократија и владавина права једини су начин за напредак у европским интеграцијама", изјавио је за РТРС Дидије Рејндолс, министар иностраних послова Белгије

"Надам се да је ово прилика коју БиХ може да искористи током наредних шест мјесеци предсједавања. Ми смо спремни помоћи БиХ,наш савјет за земљу која предсједава јесте сарадња са генералним секретаром Савјета Европе и државама чланицама.", изјавио је министар Рејндолс.

Белгија има федерални и регионални ниво, три регије Фландрија,Валонија и Брисел, фламанску, валонску и њемачку заједницу. Федерални ниво је надлежан за одбрану, полицију, социјалну сигурност, правду, а регије за образовање, заштиту животне околине.

Систем може да функционише само ако све стране имају вољу да постигну споразум.

"Наш систем јесте специфичан, на латинском би то било in foro interno, in foro externo.То значи да надлежности на регионалном могу да се бране и на европском нивоу.", изјавио је за РТРС Јан Пеуманс, предсједник Парламента регије Фландрија.

Систем јесте компликован, сваких шест мјесеци имамо ротацију предсједавања, представника валонске или фламанске стране ко може да говори у име читаве државе, рекао је Пеуманс истичући да је потребан унутрашњи договор као и да би да елементи белгијског система у дијелу који се односи на европска питања могли бити кориштени у Босни и Херцеговини.

У Европи постоје државе које имају сложенију структуру власти и од БиХ, али њихове институције функционишу, попут Белгије, која је имала политичке кризе због дугог процеса формирања владе, али нема проблем са радом своје администрације.

У контексту координације европских питања Босна и Херцеговина би могла користити искуства Белгије која има децентрализован, али функционалан систем. Управо оно што Брисел тражи од власти у Босни и Херцеговини је постизање унутрашњег договора.

 Видео прилог можете погледати кликом на овај линк.